Vertellen
Uitleg:
We staan vandaag stil bij het Bijbelgedeelte van Handelingen 3: 1-16. Dit gaan we bewust niet lezen, maar gaan dit met enkele woorden, gebaren en mimiek vertellen. Zo zal je het gedeelte beter onthouden om door te vertellen. Ook is het toegankelijker voor andere talen en laag geletterden. Mariska zal beginnen!
Opdracht
De opdracht wordt ter plekke uitgelegd.
Vragen voor onderweg
- Wat treft je het meest bij in dit verhaal?
- Wat zou jij gedaan hebben als je bij deze gebeurtenis aanwezig zou zijn?
Recht doen
3 De man zag Petrus en Johannes aankomen, en hij vroeg hun om geld. 4 Petrus en Johannes keken naar de man en zeiden: ‘Kijk ons aan’.
(Handelingen 3: 3-4)
Uitleg: Deze man wordt recht gedaan doordat hij gezien wordt door Petrus en Johannes.
Opdracht
- Iedereen krijgt een A4-tje met een stift. Trek zonder hulpmiddelen in het midden van het blad een zo’n recht mogelijke lijn. Schrijf aan één kant vd lijn het onrecht vd wereld. Trek daarna met een liniaal een dwars streep zodat er een kruis ontstaat. Jezus kwam naar de wereld om recht te doen. Vervolgens maak je een cirkel om het kruis.
- Schrijf in één vakje de ongelijkheid van jouw dorp of wijk.
- Schrijf in het volgende vakje het gevoel dat je hebt bij vakje
- In het derde vakje schrijf je op welke actie je kan uitvoeren op deze ongelijkheid.
- In het vierde vakje schrijf je een gebed op voor deze mensen.
Vragen voor onderweg
- Denk terug aan een moment dat jij onrechtvaardig/ongelijk behandeld werd. Hoe was dat voor jou?
- Wat betekent het voor jou dat God opkomt voor het recht van mensen die onrecht wordt aangedaan?
Zorg voor de schepping
7Daarna pakte Petrus de man bij zijn rechterhand en trok hem overeind. En meteen kreeg de man weer kracht in zijn voeten en zijn benen. 8Hij sprong op en begon te lopen. En samen met Petrus en Johannes ging hij de tempel in. Daar bleef hij rondlopen en springen, en hij dankte God.
(Handelingen 3: 7-8)
Uitleg: Het goede nieuws, missie, gaat over ons hele leven en de hele wereld. Inclusief de schepping. Zorg voor de schepping is ook zorg voor ons lichaam. De man in dit verhaal wordt heel gemaakt.
Opdracht
Vragen voor onderweg
- In deze tijd en onze samenleving gaat het vaak over klimaatverandering en de gevolgen daarvan. Hoe belangrijk vind jij dit probleem (op een schaal van 1 tot 10)?
- ‘Ja, maar mijn inzet voor een goede wereld is maar een druppel op een gloeiende plaat.’ Wat vind je van deze uitspraak?
Onderwijzen
Uitleg: Petrus onderwijst de Israëlieten en legt hen uit dat de man weer kan lopen niet door onze kracht of ons geloof, maar dat dat komt door Jezus.
Onderwijzen is een breed begrip; Daar valt ook het pastoraat onder.
Opdracht
- Bij deze post is er een behangrol met een stift. Hier houden we een ‘stille’ discussie over pastoraat. Welke vormen van pastoraat zijn er? Welke kenmerken moet iemand bezitten om mee te helpen in het pastoraat?
Vragen voor onderweg
- Het woord ‘pastoraat’ is afkomstig van het woord ‘herder’. Welke overeenkomsten zie je tussen ‘op de schapen passen’ en pastoraat?
- Bij wie kun jij op verhaal komen? Met wie kun jij goed praten over alles?
Helpen
7Daarna pakte Petrus de man bij zijn rechterhand en trok hem overeind.
(Handelingen 3:7)
Uitleg: Petrus helpt deze man door hem overeind te trekken. In dit verhaal zien we de samenwerking tussen God – die iets wonderlijks doet – en mensen, die meehelpen en deze man letterlijk een nieuwe situatie – van verlamd naar dansend – intrekken.
Opdracht
Vragen voor onderweg
- ‘Een dag niet geholpen is een dag niet geleefd!’ Ben je het eens met deze uitspraak? Waarom wel/niet?
- Waar ben jij écht goed in? Hoe kun je dat inzetten om anderen te helpen?